kte sbgai MANUSIA tidak SEDAR yg kte meLAKUKAN kesilapan...so meMAAFkan org lebih BAEK dr tidak meMAAFkn.

Tuesday, November 2, 2010

Nk JgE kEsiHaTaN...

SALAM....pe kaba kwn2....SEHAT???....hope korang sehat k....
nie....aku nk cite la sal KESIHATAN nie...aku tgk byk la penyakit yg ada...xkire la...ORG DEWASA ke KANAK-KANAK ke....xkan mesti dapat penyakit...nie...aku ada bce akhbar ptg td an..nk kongsi la kat korang cmua....
Antara cara menjaga kesihatan (macam wt ayat karangan la aku nie...hahha....skem gler)...


1) Roti


Roti yang paling bagus ialah diperbuat daripada gandum yang baik dimasak dalam pembakar roti yang bulat. Roti itu dibiarkan sejuk sebelum dimakan, jika tidak kita akan merasa haus bila memakannya. Roti yang sudah lama dan tidak elok akan menyebukan perut. Roti yang terdapat sekam gandum mudah dicernakan.Selain kaya dengan vitamin B kompleks, roti gandum yang dihasilkan daripada bijian penuh (whole grain) yang belum diproses juga kaya dengan serat, vitamin E, zat besi, zink, asid folat dan anti oksidan.Kandungan karbohidrat kompleks di dalam roti mampu memberikan rasa kenyang yang lebih lama.
Nabi s.a.w. pernah bersabda "Jangan potong roti dengan pisau. hormatilah roti itu dengan memotong dengan tanganmu kerana Allah menghormati roti itu".



2)Lobak merah

Kegunaannya memanaskan badan. Ianya juga melancarkan aliran haid dan air kencing. Kebayakan buah-buahan atau sayur-sayuran yang berwarna merah...kuning...oren....mengandungi lemak karotenoid iaitu bahan larut yang meninggikan merendahkan risiko pelbagai jenis kanser dan radang seperti asma serta penyakit artritis reumatoid. baik juga untuk menjaga mata. nie khusus tuk wanita yg nk jge kulit la... bersih dan parut lobak merah sehingga halus...campurkan dgn 1 sudu tepung jagung dan telur kuning 1 biji je...kemudian sapu kat bahagian muke sekali sehari....nie blh menegangkan kulit korng...try la lau nak...hehe


PERINGATAN : JANGAN BASUH DULU SEBELUM GNE K...TAKUT ADA BAHAN YG TIDAK DIPERLUKAN...HEHE...





3) AYAM



Memudahkan penghadaman....membetulkan imbangan badan, baik untuk otak dan badan, serta mencantikkan rupa paras. Walau bagaimanapun jika dimakan terlalu banyak boleh menyebabkan penyakit sendi dan yang terbaik ialah daging ayam betina yang tidak bertelur.


PERINGATAN : JADI SELALULAH KURANGKAN MAKAN AYAM...LAU BOLEH CARI AYAM BETINA YG TIDAK BERTELUR TUK MAKAN....K....HEHE



TUK SEMUA....PANDAI-PANDAILAH TUK PILIH MAKANAN K...

         " ANDA PANDAI ANDA SIHAT "


SEKIAN....

TERIMA KASIH....

JUMPA LAGI...

SALAM...

No comments:

Post a Comment